Medya ve İletişim

Bölümü

Dekanımız Prof. Dr. İzzet Bozkurt Posta Gazetesinden Murat Gülderen’in sorularını yanıtladı. 


Korona sürecinde zorunlu yapılan online eğitim uygulaması, Z kuşağının yani 2000’den sonra doğanların mesleki gelecekleri için önemli ipuçları verdi. Ibn HaldunÜniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İzzet Bozkurt “Z kuşağı bu sistemde aradığını buldu. Şu an 20 yaşıda olan bu nesli, standart eğitim tatmin etmiyordu. Çünkü bu öğrenciler, küçüklükten beri internet kullandıkları için aynı anda pek çok işi birlikte yapabiliyor. Kafası dağılıyor sanıyorsunuz ama dağılmıyor. En büyük özellikleri ise geleneksel bir işte çalışmak yerine, dijital dünyada kendi işlerini yaratma çabaları. Yani bu nesil kendi istihdamını kendi yaratmak istiyor. Bir işe girerek bilinen rekabet kuralları onlara göre değil” diye konuştu.

Sürekli Keşif

Gençlerin uzaktan eğitimle özel yeteneklerini keşfettiğini ve girişimcilik becerilerinin ortaya çıktığını ifade eden Prof. Dr. Bozkurt “Bu nesil iş aramayla pek vakit kaybetmeyecek. Bu nesil Film izlerken twitter’dan mesaj atabililiyor, hatta aynı anda oyun da oynayabiliyor. Sizi dinlerken başka yere bakabiliyor. ‘Saygısızlık yapıyor* sanıyorsunuz ama kulağı sizde oluyor. Bu gençleri geleneksel yöntemlerle eğitemezsiniz. Bir şeyi çok beğenirken, ertesi gün sıkılabiliyor” dedi.

Mentor Hocalar

Dünyada tam zamanlı olarak yani sosyal güvencesi olan 12 milyar iş olduğunu, ancak çalışmak isteyen kişi sayısının 3 milyarı bulduğunu ifade eden İzzet Bozkurt, “Rekabet sadece ücret ve eğitim durumuyla değil, robotlara karşı da olmaya başladı. Ancak yeni nesil kendi girişimciliğiyle farkını ortaya koymak istiyor. Üniversite memnu olup, asgari ücretle çalışmak istemiyor. Diplomanın yanında ekstra yetkinlik istiyor. Burada hocalar artık bir mentor pozisyonuna bürünmeli ve öğrenciye yetkinlik kazandırmalı. Yani öğrenciye iş yaratan modeller sunulmalı” diye konuştu.

Referans Noktası

Prof. Dr. İzzet Bozkurt un yeni nesille ilgili diğer önemli tespitleri şöyle:

  • Bu gençler Türkiye’nin yüzde 17’sini  oluşturuyor. Her şeyin hızlı ve görsel olanını tercih ediyorlar. Eğer konu ilgilerini çekmiyorsa asla izlemiyorlar.
  • Teknolojiye uyarlanmamış hiçbir bilgiyi ve teknoloji ile barışık olmayan hiçbir öğreticiyi referans kabul etmiyorlar,
  • Sosyal medyada ve strateji oyunlarında çok fazla vakit geçirdikleri için bu gençlerin neyi bilip bilmediklerini kestirmek zor.
  • Ebeveynleri 65 yaş üstü kişilerden oluşuyor. Kuşak çatışması oluyor ve kabuklarına sığmıyorlar.
  • Uzaktan eğitim bu öğrencilerin özel yeteneklerini ve girişimcilik özelliklerini daha halı keşfetmesini sağlıyor.
  • Sosyal medyada çok etkinler. Her türlü organizasyonu hızlı bir şekilde bu mecradan örgütleyebiliyorlar.
  • Z kuşağı başanlı bir girişimci olmak için kendini farklılaştırmak istiyor.
  • Ders kitaplarında bulunan standart mesleki bilgiler, fark yaratmak için yeterli değil.
  • İçerik yerine yetkinliklere vurgu yapan, bireyselleştirilmiş ve yapay zekalı eğitim modeli benimsenmeli.
  • Z kuşağı keşfetmek, araştırmak, sorgulamak, üretmek, problemleri çözmek, liderlik etmek, sorumluluk almak ve kendi istediği mesleği yapmak istiyor.

 

Yıldız (*) işareti olan alanlar zorunludur